To na pewno nie jest płyta na jeden odsłuch. Ba, za
pierwszym razem może się w ogóle wydać jedną z kolejnych, niezłych produkcji,
choć o zmarnowanym potencjale. Bo rzeczywiście- patrząc przez szkiełko i oko,
nie wszystkie elementy zostały dopracowane do perfekcji. Mam na myśli głównie
nierówne występy poszczególnych raperów.
Od razu jednak zaznaczam-
„Goodlife” na pewno nie brzmiałby lepiej jako album jedynie instrumentalny.
Owszem, produkcje Szopsa są świetne i nieporównywalne właściwie z nikim innym
na polskiej scenie, ale sam beatmaker nie zdziałałyby tego samego, co w duecie z
raperami. Symbioza na obu płaszczyznach zachodzi symetrycznie i nie mam na
myśli tylko faktu, że żywiołowe zwrotki Pawła Wu, czy też VNMa zostały
nawinięte pod odpowiednio dynamiczne podkłady, a Laik z Biszem zajęli te
wolniejsze, ale i bardziej klimatyczne.
„Goodlife” posiada
kilka naprawdę fantastycznych momentów. Mało kto oprócz Szopsa na polskiej
scenie producenckiej potrafi tak stopniować emocje i dobrać do poszczególnych
instrumentali raperów, którzy idealnie się w nie wpasowują. Weźmy na przykład
singlowe „Koniec Naszego Świata”,
gdzie skrajne emocje stoją obok siebie- podniosłość
i przebojowość refrenu kontrastuje ze spokojem niemal wyrecytowanych zwrotek
Bisza, a oba te momenty wymieniają się dosłownie co chwilę. Podobnie
sprawa ma się w najbardziej wyczekiwanym przed premierą „Łańcuchu Przeżyć”, gdzie warstwa muzyczna rozwija się z każdą
kolejną szesnastką, by na końcu znów się wyciszyć przed ostatnim na
trackliście, bezwokalnym „The End?”. Kolejnymi świetnymi numerami są nieregularna
rytmicznie „Moja Walka” z
fantastycznym Bonsonem, który co chwilę zmienia akcentowanie i modyfikuje flow
idealnie na potrzeby podłożonego bitu, prawie skandowane „Nie Ma Dni” oraz pełna brudu i zadziorności „Eskalacja Stylu” z Laikiem.
„Goodlife” posiada
kilka naprawdę słabych momentów. Mroku i Laikike1 zupełnie nie poradzili sobie
z konceptem „Mam Klucz Do twoich Powiek”
przez co kawałek został przekombinowany i właściwie niestrawny- ciężko
przebrnąć przez naciąganą modulację głosu Laika i te całe onomatopeje. Jak już
zresztą wspomniałem Laik na krążku wyskakuje zewsząd, jednak nie zawsze są to
skoki udane #Magik, bo choćby w „#SWAG”
jego występ gdzieś w połowie tracku zaczyna po prostu męczyć. Zupełnie
niepotrzebny w kontekście całości wydaje się też być instrumentalny „Soulmusic”- bezpłciowy, nie dość że
rozkręcający się powoli, to pozbawiony
punktu kulminacyjnego numer nie wprowadza nic ciekawego, staje się
zbędny.
Gdzieś pomiędzy tymi dwiema skrajnościami plasują się przeciętne
występy Człowienia, który przegiął z defetyzmem, mało wciągającego Finkiera („Ostatni Taki Ułan” ratuje tylko śliczny
damski wokal, pojawiający się na parę sekund pod koniec refrenu) oraz VNMa. Ten
ostatni jak zwykle na potrzebę gościnki skorzystał ze swojego automatu do
pisania zwrotek i wyszło.. jak zwykle- całkiem nieźle, ale do porzygu identycznie
i na oklepany temat. Trochę ponad wymienioną trójką średniaków widnieje ksywka
PeeRZeTa wprowadzającego na album; klasycznie nawinął kilka sucharów i kilka
ciekawych punchy. W pakiecie również ciekawy, żywiołowy bit.
Tym samym dochodzimy do meritum, bo produkcja najnowszego dziecka
Szopsa przebija właściwie wszystko, co dane mi było usłyszeć na przestrzeni paru ostatnich lat. Podkłady tętnią prawdziwą energią, są dopracowane do
granic możliwości, co rusz zaskakują słuchacza. Żywe instrumenty- perkusja,
gitara basowa, elektryczna (doskonale wykorzystana w „Kolorach Sznurowadeł”), sekcje dęte, skrzypce, czy świetnie
brzmiący fortepian („Wszystko Po Swojemu”)
są główną osią krążka i spełniają swoje zadanie bezbłędnie. Co ciekawe, na ogół
instrumentale są mocno skomplikowane, efekty niemalże nakładają się na siebie,
ale nigdy nie prowadzą do poczucia chaosu i nieładu. Czapki z głów, panie
Szops. Szczególnie patrząc przez pryzmat poprzedniej jego płyty -„Synonimu Whiskey”- gdzie legitymował
się niezłymi, ale mało odkrywczymi bangerami.
Powiew świeżości nie zawsze musi oznaczać rozwiązania
niuskulowe. A jeśli ów powiew świeżości równa się naprawdę przemyślanej i
świetnej płycie- nie potrzeba niczego więcej. Powtarzam- nie wszystko ze strony MC zostało wykonane w pełni
perfekcyjne, ale z drugiej strony wspomniane wyżej świetne momenty zachęcają do ponownego odsłuchu. I jeszcze kilkunastu następnych.
9.0/10
do przeczytania również na RAPSITE.eu
Ehh,jak można hejtować laika ,skoro to on z finkerem i może bonsonem pociągneli całą płytę (i Szops wiadomo,nawet nie muszę pisać)
OdpowiedzUsuńBisz w większości przypadków zupełnie sobie nie poradził z podkładem,VNM wiadomo,paweł wu i człowień też bez szaleństw,nawet perzet który po pierwszym osłuchu wydawał mi się genialny bardzo szybko się opatrzył ;_;
"Koniec Naszego Świata" Bisza to chyba najlepszy numer na płycie, może obok "Moja Walka" Bonsona, ale IMO Bisz lepiej
UsuńVNM jest bardzo cenionym polskim raperem, a ja jakoś za nim nie przepadam.
OdpowiedzUsuńpozdrawiam
Kultura